Android 5.0 "Lollipop" is a version of the Android mobile operating system developed by Google.

أندرويد 5.0 المسمى " لولي بوب " هو نسخة لنظام تشغيل الأندرويد المطّور من قبل جوجل
--~~~~ Banan Aladinan

Unveiled on June 25, 2014 during Google I/O, the operating system will be made available in November 2014 for select devices that run distributions of Android that are serviced by Google, including Nexus and Google Play edition devices.

كشف النقاب عنه يوم 25 يونيو 2014 خلال جوجل I / O، وستبذل نظام التشغيل متاح في نوفمبر تشرين الثاني 2014 حدد الأجهزة التي تعمل توزيعات الروبوت التي تخدمها جوجل، بما في ذلك نيكزس وأجهزة إصدار Google Play
--~~~~ Banan Aladinan

One of the most prominent changes in the Lollipop release is a redesigned user interface built around a responsive design language referred to as "material design".

واحدة من أبرز التغييرات في الإصدار المصاصة هو واجهة مستخدم أعيد تصميمها تتمحور حول لغة تصميم استجابة يشار إليها باسم "التصميم المادي".
--~~~~ Banan Aladinan

Other changes include improvements to the notification system which allow notifications to be accessed from the lockscreen, and to be displayed within other apps as banners across the top of the screen.

وتشمل التغييرات الأخرى تحسينات على نظام الإخطار التي تسمح الإخطارات ليتم الوصول إليها من lockscreen، والتي سيتم عرضها ضمن تطبيقات أخرى لافتات عبر الجزء العلوي من الشاشة.
--~~~~ Banan Aladinan

Internal changes were also made to the platform, with the Android Runtime (ART) officially replacing Dalvik for improved application performance, and changes intended to improve and optimize battery usage, known internally as Project Volta.

تم إجراء تغييرات داخلية أيضا إلى المنصة، مع وقت التشغيل أندرويد (ART) استبدال رسميا آلة دالفيك الافتراضية لتحسين أداء التطبيق، والتغييرات تهدف إلى تحسين وتحسين استخدام البطارية، والمعروف داخليا باسم مشروع فولتا.
--~~~~ Banan Aladinan

Development[edit]

التطوير
--~~~~ Ebram Marzouk

Android 5.0 was first unveiled under the codename "Android L" on June 25, 2014 during a keynote presentation at the Google I/O developers' conference.

الروبوت 5.0 تم كشف النقاب عنها لأول مرة تحت اسم "L الروبوت" في 25 يونيو 2014 خلال العرض الرئيسي في جوجل I / O مؤتمر مطوري ".rn
--~~~~ Banan Aladinan

Alongside Lollipop, the presentation focused on a number of new Android-oriented platforms and technologies, including Android TV, in-car platform Android Auto, wearable computing platform Android Wear, and health tracking platform Google Fit.

جنبا إلى جنب مع المصاصة، وركز العرض التقديمي على عدد من المنصات والتقنيات الموجهة للأندرويد جديدة، بما في ذلك التلفزيون الروبوت، ومنصة في السيارة الروبوت السيارات، يمكن ارتداؤها منصة الحوسبة ملابس الروبوت، ومنصة تتبع صحة جوجل صالح.
--~~~~ Banan Aladinan

Part of the presentation was dedicated to a new cross-platform design language referred to as "material design".

وخصص جزء من العرض التقديمي إلى عبر منصة جديدة للغة التصميم يشار إليها باسم "التصميم المادي".
--~~~~ Banan Aladinan

Expanding upon the "card" motifs first seen in Google Now, it is a cleaner design with increased use of grid-based layouts, responsive animations and transitions, padding, and depth effects such as lighting and shadows.

التوسع على زخارف "بطاقة" شوهدت للمرة الاولى في جوجل الآن، بل هو تصميم أنظف مع زيادة استخدام تخطيطات القائم على الشبكة، والرسوم المتحركة استجابة والتحولات، والحشو، وعمق الآثار مثل الإضاءة والظلال.
--~~~~ Banan Aladinan

Designer Matías Duarte explained that "unlike real paper, our digital material can expand and reform intelligently.

وأوضح ماتياس دوارتي أن مصمم "على عكس ورقة حقيقية، والمواد الرقمية لدينا يمكن توسيع وإصلاح بذكاء.
--~~~~ Banan Aladinan

Material has physical surfaces and edges.

المواد لديها حواف أسطح البدنية
--~~~~ Banan Aladinan

Seams and shadows provide meaning about what you can touch."

طبقات والظلال تقدم معنى حول ما يمكنك لمس
--~~~~ Banan Aladinan

The material design language will not only be used on Android, but across Google's suite of web software as well, providing a consistent experience across all platforms.

وليس فقط أن تستخدم لغة تصميم مادية على الروبوت، ولكن عبر مجموعة غوغل للبرمجيات على شبكة الإنترنت أيضا، تقديم تجربة متناسقة عبر جميع المنابر.
--~~~~ Banan Aladinan

Features[edit]

المميزات
--~~~~ Ebram Marzouk

Android 5.0 introduces a refreshed notification system.

يقدم نظام أندرويد 5.0 نظام إشعارات جديد ومحدث.
--~~~~ Ebram Marzouk

Individual notifications are now displayed on cards to adhere to the material design language, and batches of notifications can be grouped by the app that produced them.

يتم عرض الإخطارات الفردية الآن على بطاقات التمسك لغة التصميم المادية، ويمكن تقسيم دفعات من إخطارات من قبل التطبيقات التي أنتجتها.
--~~~~ Banan Aladinan

Notifications are now displayed on the lock screen as cards, and "heads up" notifications can also be displayed as large banners across the top of the screen, along with their respective action buttons.

يتم عرض الإخطارات الآن على شاشة القفل مثل البطاقات، ويمكن أيضا "رؤساء متابعة" إخطارات للظهور لافتات كبيرة في الجزء العلوي من الشاشة، جنبا إلى جنب مع أزرار الإجراءات الخاصة بها
--~~~~ Banan Aladinan

A do-not-disturb feature is also added for notifications.

وميزة عدم الإزعاج تم اضافتها ايضا إلي نظام الإشعارات.
--~~~~ Ebram Marzouk

The recent apps menu was redesigned to use a three-dimensional stack of cards to represent open apps.

وأعيد تصميم قائمة التطبيقات الأخيرة لاستخدام مكدس ثلاثي الأبعاد للبطاقات لتمثيل التطبيقات المفتوحة
--~~~~ Banan Aladinan

Individual apps can also display multiple cards in the recent menu, rather than only one entry per app; for example, a web browser can show all of its open tabs as individual cards.

يمكن للتطبيقات الفردية أيضا عرض بطاقات متعددة في القائمة الأخيرة، بدلا من إدخال واحد فقط في التطبيق. على سبيل المثال، يمكن للمتصفح ويب تظهر كافة علامات التبويب المفتوحة بصفتها بطاقات فردية
--~~~~ Banan Aladinan

Lollipop also contains major new platform features for developers, with over 5,000 new APIs added for use by applications.

كما يحتوي على الميزات الرئيسية مصاصة منصة جديدة للمطورين، مع أكثر من 5000 واجهات برمجة التطبيقات الجديدة التي أضيفت للاستخدام بواسطة التطبيقات
--~~~~ Banan Aladinan

Additionally, the Dalvik virtual machine was officially replaced by Android Runtime (ART), which is a new runtime environment that was introduced as a technology preview in KitKat.

بالإضافة إلى ذلك، تم استبدال الجهاز الظاهري آلة دالفيك الافتراضية رسميا من قبل وقت التشغيل أندرويد (ART)، وهي بيئة وقت التشغيل الجديدة التي تم تقديمها باعتبارها معاينة التكنولوجيا في كيت كات.
--~~~~ Banan Aladinan

ART is a cross-platform runtime which supports the x86, ARM, and MIPS architectures in both 32-bit and 64-bit environments.

ART هو عبر منصة وقت التشغيل التي تدعم إلى x86، ARM أبنية، وMIPS في كل بيئات 32 بت و 64 بت
--~~~~ Banan Aladinan

Unlike Dalvik, which uses just-in-time compilation (JIT), ART compiles apps upon installation, which are then run exclusively from the compiled version from then on.

على عكس آلة دالفيك الافتراضية، والذي يستخدم تجميع فقط في الوقت (JIT)، ART يجمع التطبيقات عند التثبيت، والتي يتم تشغيلها حصريا من النسخة المترجمة من ذلك الحين فصاعدا.
--~~~~ Banan Aladinan

This technique removes the processing overhead associated with the JIT process, improving system performance.

هذا الأسلوب يزيل الزائد المعالجة المرتبطة بعملية JIT، وتحسين أداء النظام. .
--~~~~ Banan Aladinan

Lollipop also aims to improve battery consumption through a series of optimizations known as "Project Volta".

مصاصة تهدف أيضا إلى تحسين استهلاك البطارية من خلال سلسلة من التحسينات المعروفة باسم "مشروع فولتا"
--~~~~ Banan Aladinan

Among its changes are a new battery saver mode, job scheduling APIs which can restrict certain tasks to only occur over Wi-Fi, and batching of tasks to reduce the overall amount of time that internal radios are active.

من بين التغييرات التي هي نمط جديد البطارية التوقف، واجهات برمجة التطبيقات جدولة الوظائف التي يمكن أن تقيد بعض المهام التي تحدث فقط عبر واي فاي، وتجزئة المهام للحد من المبلغ الإجمالي من الوقت أن أجهزة الراديو داخلية نشطة
--~~~~ Banan Aladinan

The new developer tool called "Battery Historian" can be used for tracking battery consumption by apps while in use.

مطور الأداة الجديدة تسمى "مؤرخ البطارية" يمكن استخدامها لتتبع استهلاك البطارية من خلال التطبيقات في حين الاستخدام.
--~~~~ Banan Aladinan

The Android Extension Pack APIs also provide graphics functions such as new shaders, aiming to provide PC-level graphics for 3D games on Android devices.

أيضا توفير الروبوت تمديد حزمة واجهات برمجة التطبيقات وظائف الرسومات مثل تظليل جديدة، تهدف إلى توفير الرسومات على مستوى أجهزة الكمبيوتر للألعاب 3D على أجهزة أندرويد.
--~~~~ Banan Aladinan

A number of system-level, enterprise-oriented features were also introduced under the banner "Android for Work": Samsung contributed its Knox security framework for segregating personal and work-oriented data from each other on a device, along with accompanying APIs for managing the environment.

وهناك عدد من مستوى النظام، وأدخلت ملامح المشاريع الموجهة أيضا تحت شعار "الروبوت عن العمل": سامسونج ساهمت إطار أمني نوكس من أجل عزل البيانات الشخصية وموجهة نحو العمل من بعضها البعض على الجهاز، جنبا إلى جنب مع واجهات برمجة التطبيقات لإدارة المرافق البيئة
--~~~~ Banan Aladinan

Devices can also be configured so that users do not have to unlock their device with a PIN or pattern if it is within a trusted, physical location, or is in proximity to a user's Android Wear device.

يمكن أيضا تكوين الأجهزة بحيث لا يحتاج المستخدمون لفتح أجهزتهم مع PIN أو نمط إذا كان داخل، موقع موثوق البدني، أو في القرب من جهاز الروبوت ملابس المستخدم.
--~~~~ Banan Aladinan

Device encryption will be enabled by default.

سيتم تمكين تشفير الجهاز افتراضيا
--~~~~ Banan Aladinan

Release[edit]

الإطلاق
--~~~~ Ebram Marzouk

A developer preview of Android L, build LPV79, was released for the Nexus 5 and 2013 Nexus 7 on June 26, 2014 in the form of flashable images.

معاينة مطور أندرويد L، وبناء LPV79، أفرج عن نيكزس 5 و 2013 نيكزس 7 يوم 26 يونيو عام 2014 على شكل صور flashable.
--~~~~ Banan Aladinan

Source code for GPL-licensed components of the developer preview was released via Android Open Source Project (AOSP) in July 2014.

وأطلق سراح الكود لمكونات GPL مرخص للمعاينة المطور عبر مشروع أندرويد مفتوح المصدر (AOSP) في يوليو 2014.
--~~~~ Banan Aladinan

A second developer preview build, LPV81C, was released on August 7, 2014, alongside the beta version of the Google Fit platform and SDK.

والثاني معاينة المطور بناء، LPV81C، صدر في 7 آب، عام 2014، جنبا إلى جنب مع النسخة التجريبية من منصة جوجل صالح وSDK.
--~~~~ Banan Aladinan

As with the previous build, the second developer preview build is available only for the Nexus 5 and 2013 Nexus 7.

كما هو الحال مع البناء السابق، والثاني بناء معاينة المطور هو متاح فقط لنيكزس 5 و 2013 نيكزس 7.
--~~~~ Banan Aladinan

On October 15, 2014, Google officially announced that Android L would be known as Android 5.0 "Lollipop".

في 15 أكتوبر عام 2014، أعلنت جوجل رسميا أن الروبوت L سيتم أندرويد 5.0 المعروف باسم "المصاصة
--~~~~ Banan Aladinan

The company also unveiled launch devices for Android 5.0—​including Motorola's Nexus 6 and HTC's Nexus 9—​for release on November 3, 2014.

الشركة أيضا النقاب عن إطلاق أجهزة لالروبوت 5.0- بما في ذلك نيكزس موتورولا 6 و HTC نيكزس و9- الإفراج عنه في 3 نوفمبر 2014
--~~~~ Banan Aladinan

Google stated that Nexus (including the Nexus 4, 5, 7, and 10) and Google Play edition devices would receive updates to Lollipop "in the coming weeks"; one more developer preview build for Nexus devices and the new SDK revision for application developers would be released on October 17, 2014.

وذكرت جوجل أن نيكزس (بما في ذلك نيكزس 4 و 5 و 7 و 10) وجوجل بلاي أن الأجهزة طبعة تلقي التحديثات على المصاصة "في الاسابيع المقبلة". سيفرج عنه أحد أكثر معاينة المطور البناء لأجهزة نيكزس وSDK مراجعة جديدة لمطوري التطبيقات في 17 أكتوبر 2014.
--~~~~ Banan Aladinan

Update schedules for third-party Android devices may vary by manufacturer.

جداول التحديث لأجهزة الروبوت طرف ثالث قد تختلف باختلاف الشركة المصنعة
--~~~~ Banan Aladinan